Hudiksvalls tingsrätt olagligförklarar webben

Igår kom en dom ifrån Hudiksvalls tingsrätt. En man som hade länkat till material som var publicerat på nätet, blev fälld för upphovsrättsbrott. Detta trots att han alltså inte hade distribuerat materialet självt. Det innebär alltså att om du länkar till nånting utan att ha på papper att du har rätt att göra så, så begår du, enligt Hudiksvalls tingsrätt, ett brott.

Jag lade ner alla sajter jag hade som låg på svenska servrar för två år sedan. Jag rekommenderar alla andra att göra samma sak. Att ha en webbsajt hostad i Sverige idag kan eventuellt vara olagligt. Det är inte säkert att det hjälper att ha dom utomlands heller, om du bor i Sverige eller länkar till Svenska sajter. Jag bor dock utomlands, och genom att ha sajterna utomlands också hoppas jag att jag klarar mig. Men för säkerhetsskull är det väl bäst att låta bli att länka till SvD och DN’s artiklar om saken. Du får använda Google, helt enkelt. Som ju naturligtvis är helt olaglig, men det är ju inte ditt problem utan deras.