Kul sajt för bloggares självkänsla

Inflytande.se är en sajt som mäter hur inflytelserik en blogg är. Skojigt och intressant. Ta till exempel Johan Norbergs utmärkta blogg. Den är ”mycket inflytelserik” och det är såklart helt sant. En annan som är mycket inflytelserik är Johnny Munkhammars blog. Det är också sant. Men ser man på procenten så ser man att Munkhammar har c:a 3 gånger fler bloggar som är mer inflytelserika än vad Norberg har. Det är en rätt stor skillnad. Och här kliade jag mig i huvudet, och slog in min egen blogg. Och döm om min förvåning, den är *också* mycket inflytelserik. Fast med 9% av Sveriges bloggar som mer inflytelserika. Hur många bloggar finns det i Sverige egentligen? Det måste ju rimligen vara tio tusentals. Alla kanske inte är med, sajten räknar med hur många som länkar, och hur mycket auktoritet man har på Twingly och hur många prenumeranter man har på bloglovin. Så gissningsvis måste man väl har länkat til Twingly, vara med på bloglovin eller kanske registrerat sig på nyligen.se eller nåt liknande, så dom flesta småbloggarna är väl inte med. Men det måste iaf vara minst tusen bloggar med i systemet, rimligen, vilket innebär att minst 90 av dom är mer inflytelserika än min blogg.

Det känns inte så värst inflytelserikt, tycker jag. Och det känns inte alls lika inflytelserikt som Munkhammars minst 30 och Norbergs minst 8. Men ändå är vi alla ”mycket inflytelserika”. ”Måttligt inflytelserik” blir man inte förrän runt hälften av alla bloggar är mer inflytelserika, och där hamnar man bara två inlänkar. Jahaja.

Det är rätt uppenbart att ”Måttligt inflytelserik” betyder ”Absolut inget som helst inflytande alls”, ”Förhållandevis inflytelserik” betyder ”Din mamma läser bloggen” och ”Mycket inflytelserik” betyder ”Det finns folk du aldrig har träffat i verkligheten som läser din blog avsiktligt, iaf ibland.”

Nåja, det kändes bra att se ”Mycket inflytelserik” i rubriken iaf. Även om det inte är sant. Jag föreslår att man lägger till ”Jävligt inflytelserik” när man är under 5%, ”Otroligt inflytelserik” när man är under 2%, ”Sanslöst inflytelserik” när man är under 1%, och ”Helt sjukt inflytelserik” under 0.5%.