Amerikas första kvinnliga president?

Jag hade inte hört talas om Sarah Palin före Ingerö nämnde henne. Nu när hon blev McCains kandidatom vice president har jag kollat lite mer. Och hon är arbetarklass. Småbarnsmamma med ett barn som har Downs syndrom och en son snart i Irak. Hon ”borde” vara Demokrat, men hon är Republikan. Det gör henne totalt oantastlig. Demokraterna kan inte kritisera hennes inställning i Irak-kriget, för hon har en son där. Man kan inte klaga på hennes inställningar i vårdfrågor, för hon har ett barn med Down syndrom. Man kan inte kalla henne överklass.

Det innebär att Demokraterna måste ta henne på allvar, och föra en saklig debatt. Sarah Palin, dock, har inte samma ”handikapp” gentemot demokraterna.

Vice-president kandidaten spelar tydligen inte nån större roll i presidentval, har jag hört. Men ”mark my words”, här har vi en kvinna, som till skillnad från Hillary Clinton, faktiskt KAN bli USAs första kvinnliga president. Och då menar jag inte vice och jag menar inte att McCain skall bli vald och få en hjärtattack.


Andra bloggar om: , ,

