Du tronar på minnen av fornstora dar

Socialdemokraten Mikael Larsson postade en lista över vad socialdemokraterna har åstadkommit genom historien. Noterbart är ju att inget nytt och bra egentligen har hänt sedan 1975.

Nya saker, som MBL och förbudet mot kärnkraft har varit dåligt. Påståendet att borgerligheten orsakade krisen i början på 90-talet är en lögn. När det gäller EU var sossarna splittrade vill jag minnas (jag skyller min osäkerhet på att jag bodde i Norge då), medans både fp och m och kd ville gå med, så att ta äran för det är lite ohederligt. Och resten är ju bara ”höjde hit, ändrade dit” utan att egentligen komma med nåt nytt. Och sakta sedan 70-talet har Sverige stagnerat.

Och för att snälla kan vi ju glömma alla direkt dåliga och korkade saker som sossarna har gjort. Som prisstoppet i början på 70-talet och medföljande kris, den främlingsfientliga invandringspolitiken, också den i början på 70-talet, och så löntagarfonderna såklart. Men detta, och att sossarna orsakade krisen 1990, det glömmer vi, tycker jag.😉

Mest patetiska i listan är saker som ”vårdgarantin införs”. Dels är vårdgarantin bara nödvändig för att sossarna inte vill fixa sjukvården utan klamrar fast vid planekonomin i vården, dels var det en fp-idé. Och ”storsatsning på psykiatrin” glömmer bort att sossarna lång innan avvecklade stora delar av psykiatrin och slängde ut sjuka människor på gatan. Man tar alltså upp totala misslyckanden som nåt bra. Störtlöjligt.
Det sista vettiga sossarna gjorde var alltså 1975, med föräldraförsäkringen. Och det skall vi vara imponerade av?

Mikael Larsson tror Hjalmar Branting skulle vara stolt. Jag tror han roterar i sin grav när han ser dagens socialdemokrati desperat försöka återfå makten för maktens egen skull, genom att smutskasta motståndare och peka på att dom gjorde bra saker på 60-talet.

Kom igen istället sossarna, vad vill NI göra för att lösa Sveriges problem? Har ni några förslag alls?


Andra bloggar om: ,