Tre frågor från Dennis: 1. Om friskolor och kommunala skolor

Jag får en hel det frågor från gymnasie- och högstadie-elever, men vanligtvis är det bara försök att få mig att skriva svar på deras hemläxor. Det gör jag gärna, men jag tar 80 euro i timmen för enstaka timjobb som detta.😉

Men för några dagar sedan fick jag en kommentar med vettiga frågor på ett annat inlägg här. Frågor som kräver rätt långa svar, och som jag tror kan vara av allmänt intresse. Så jag gör tre bloggposter av dom istället för att bara svara i kommentarerna.

Jag är en kille som går i trean i gymnasiet. Jag har, nu i trean, börjat läsa filosofi A, 50 poängskurs. Av intresse har jag börjat söka efter bloggar där det diskuteras filosofi. Jag har läst ungefär 10 poster av dig och förstår du är liberal. Jag själv vet själv inte var jag står, däremot märker jag att jag står i olika ideologier i olika frågor.
Jag har gjort denna korta presentationen av mig själv därför att jag har några frågor, ganska generella om just liberalism, och för att du ska förstå att jag inte är van eller tillräckligt kunnig att diskutera något ämne på djupet. ” Klokast är den som vet vad han inte vet.” – sokrates, det beskriver min situation här ganska bra.

1. Efter att jag läst din post, Det nya klassamhället, Skolan del 3, och följt din, så gott jag kunnat, argumentation med Agogo undrar jag bara lite kort, för att bilda mig en egen uppfattning i frågan, vad det finns för praktiska skillnader mellan en kommunal och fristående skola.

  • Varifrån får en fristående skola sin vinst?
  • Har man inte rätt att få byta kommunal skola om man vill? Vad skiljer det då att man bara ska kunna byta från en fristående skola till en annan? Eller går ditt argument ut på att de kommunala skolorna inte läggs ner medan en fristående skola hade lagt ner på grund av vinst- och förlustprinciper?

Friskolorna får sin inkomst från kommunerna. Dom får sin vinst genom att ha många elever i sin skola. En friskola tjänar alltså mycket pengar om den är populär. Det innebär att en friskola måste vara bra för att kunna fortsätta konkurrera med andra skolor. Annars kommer skolan förlora pengar och i slutändan läggas ner.

Kommunala skolor får också sin inkomst från kommunerna. Men eftersom kommunala skolor inte har något krav på vinst så har man inte samma incitament att vara bra. Dock finns såklart risken att bli nedlagd om man konstant kör skolan med alldeles för få elever.

Man har en teoretisk rätt att byta kommunal skola. Den rätten har man alltid haft, i teorin. Men eftersom skolan också givetvis har rätt att tacka nej, varje skola har ju en begränsad kapacitet, så innebär det att den teoretiska rätten inte finns i praktiken, eftersom kommunen bara behöver säga ”tyvärr det finns inte plats här för dig”. Det hände mig, med resultatet att jag gick i en skola som var långt bort från området jag bodde, och därmed långt borta från dom jag kände. Var skolan bättre? Det vet jag inte. Det kanske den var. Men poängen är att det skall vara upp till mina föräldrar att avgöra det. Som blyg 7-åring hade det kanske vart bättre för mig att gå i samma skola som dom flesta andra i området. Å andra sidan kanske det inte hade varit det. Men det kan inte kommunen avgöra. Bara mina morsa är den som hade haft nån möjlighet att göra en sådan bedömning.

Så mitt argument är alla dina argument, och mer därtill.

  • I skolor med en fast budget är elever bara en utgift, och behandlas därefter.
  • Med ett friskolesystem får skolan ett starkt incitament att vara bra.
  • I ett skolsystem med bara en skolägare har man inget praktisk möjlighet att välja skola, utan eleverna blir placerade i skolor istället för att välja skola.
  • Med konkurrens mellan flera skolägare får du ett praktiskt val.
  • Skolor som ägs av kommuner har inget vinstkrav. Dom hotas bara av nedläggning om det inte finns nog med elevunderlag, nåt som inte händer om du har enbart kommunala skolor.
  • Med flera olika skolägare får du konkurrens, och kan därför välja bort dom sämsta skolorna.

Fråga 2 kommer imorgon.


Andra bloggar om: , ,