Facket förlorar fart

Det är strejk här. Tåg-, tunnelbane- och bussförare har strejkat i en vecka. Att ta sig nånstans i Paris är ett äventyr. Och så är det ju med jämna mellanrum här. Fast den här gången är det lite annorlunda. Fransmän brukar av tradition stödja strejker, det är ju lite rebelliskt sådär. Fransmän har en tendens att sympatisera med strejkerna, och tycka att dom är fel. Samtidigt.

Men det här gången gör dom inte det. Bland vänstern i Frankrike är det faktiskt bara 57% som tycker att strejkarna har rätt, så inte ens bland arbetarrörelsen finns det nåt starkt stöd. 32% skyller strejken på regeringen, 50% anser att den enbart är fackens fel. Hela 68% av fransmännen anser att strejken inte är motiverad. Det är till och med så att det demonstreras mot strejken!

Och det skrala stödet är inte så konstigt. Kärnfrågan i konflikten är om anställda inom offentlig transport skall uppnå fulla ATP-poäng på 37½ år, medans alla andra behöver ha 40 års arbete för att uppnå fulla poäng. Det framstår inte som ett dugg rättvist för dom flesta att det skall vara så. I synnerhet inte som många med universitetsutbildning kanske inte kommer inte på jobbmarknaden när dom är 25, medan det inte direkt krävs åratal av universitetsutbildning för att bli busschafför. Att dom här grupperna dessutom har rätt att pensionera sig vid 55 eller i vissa fall redan vid 50 års ålder gör såklart inte saken bättre.

Resultatet ? Arbetarna håller redan på att gå tillbaka till jobbet fast strejken inte är över. På RATP (Paris motsvarighet till SL) så strejkade 16,4% av arbetarna i går. Idag är det bara 11,7%. På SNCF (Franska SJ) är det 14,5% idag mot 22,8% igår. Man håller på att ge upp. Både avdelningarna Sud-RATP och Ligne A (en av pendeltågslinjerna) har röstat för att man skall sluta strejka.

Det ser ut som om Sarkozy kommer att vinna den första bataljen med facket. Det The Economist kallar hans Thatcher moment. Vi kan bara hoppas.


Andra bloggar om: , , ,

Annonser