Bloggarna och de sinnesjuka

Det har slagit mig att kvalitén på dom populäraste bloggarna (om man räknar i klick) är av mycket varierande kvalitet. Dels finns det ju dom stora välkända politikerna, men blandat med detta på toppen är ofta bloggar som inte kan betraktas som något annat är sinnesjuka.Och jag menar inte inte ”löjliga”, utan bloggar av folk som är seriöst paranoida och lagda åt konspirationsteorier eller bara sysslar med osammanhängande aggressivt svammel riktat åt nån mer eller mindre imaginär motståndare.

Och det här tror jag är ett problem för bloggosfären, men jag vet inte riktigt hur det skall ordnas. Tidningar har ju redaktioner som sorterar bort dom värsta galenskaperna, och dom tidningar som inte gör det blir snart helt fulla av enbart knäppgökar och får antingen en liten läsekrets av andra knäppgökar eller försvinner helt. Men på internet finns inget sånt filter. Tvärtom tycks dom sensationsskapande rubrikerna och arga utfallen dra till sig folk. Jag skrev nästan läsare, men läser dom verkligen inläggen? Dom flesta klickar nog bara, skummar igenom, tänker ”knäppgök” och klickare vidare. Men det är ju nog för att räknas, och nog för att komma högt i alla bloggranknignar. Och det i sin tur spär såklart på bloggenergin hos bloggtomten som skriver mer inlägg och får ännu mer klick.

Så den stora frågan är: Kan man göra nåt åt det här, och isåfall vad? Hur skall man göra för att skapa en ”kvalitetssäkrad” bloggosfär utan att återgå till redaktioner och tidningslik publicering?

Kom med idéerna!


Andra bloggar om:

